חדשות

הלשכה לאתיקה: רופאי משפחה אינם חייבים לספק אישורי כשירות שונים

נייר עמדה שפירסמה הלשכה קובע, כי אישורי רופאי המשפחה יעריכו את מצבו הבריאותי של המטופל בלבד, ולא ישמשו כאישור כשירות לפעילויות פיזיות שונות

ריצה (אילוסטרציה)
ריצה (אילוסטרציה)

נייר עמדה חדש של הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית עוסק בסוגיית אישורי הכשירות שרופאים (ובעיקר רופאי משפחה) מתבקשים לספק למטופליהם.

מעתה, נקבע בנייר העמדה בן 11 סעיפים, רופאי המשפחה אינה חייבים לתת אישורי כשירות למעט אלו המעוגנים בחוק. למשל: חוק מכוני הכושר שבו סעיף 4.א.1 קובע ש"המכון יקבל מתאמן קבוע רק לאחר שהמציא תעודה רפואית המאשרת את כשירותו מבחינה רפואית להתאמן במכון וכאשר זו ניתנה במהלך 90 הימים שקדמו למועד בקשתו של המתאמן להתקבל למכון הכושר כמתאמן קבוע".

בשנים האחרונות התבקשו רופאי משפחה לספק אישורי כשירות לעובדי משחטות, למאמצי ילדים, לעובדי הוראה, למועמדים לפקולטה לרפואה ועוד

גם חוק עבודת הנוער קובע, כי "לא יועסק נער אלא אם כן נבדק בדיקה רפואית ורופא המשפחה שבדק אותו נתן אישור רפואי להעסקתו".

בשנים האחרונות התבקשו רופאי משפחה להעניק אישור כשירות פיסית ולעתים נפשית לעובדי משחטות, למאמצי ילדים, לעובדי הוראה, למועמדים לפקולטה לרפואה, למשתתפים באירוע ספורט ( למשל: מרתון), ליציאה למסע גדנ"ע, לצלילה, לנופש אתגרי ועוד.

כן התבקשו רופאים להעניק אישורי כשירות הקשורים למעצר או למאסר "שהם בעייתיים בפני עצמם" , נאמר בנייר העמדה.

מעתה, מבהיר המסמך חלה על הרופאים החובה להפריד בין אישור בריאות המהווה תיאור של המצב הבריאותי של המטופל בעת הבדיקה שעבר לבין מתן אישור כשירות לביצוע או להשתתפות במשימות שבהן המטופל יעמוד.

לפי המסמך, רופא יהיה מעורב אך ורק באישורים העוסקים בנושאים רפואיים המצריכים בדיקה רפואית ו/או תיאור המצב הבריאותי "ואין זה מתפקידו לאשש את הצהרות המטופל בעניינים החורגים ממצבו הרפואי. יש לשאוף שנוסח האישורים למיניהם יהיה אחיד ויתמקד באישור התקינות של המצב הבריאותי הנוכחי ובתיאורו ולא במצב עתידי או במתן הכשר לביצוע פעילות ספציפית בעלת מאפיינים כאלו ואחרים".

"על הרופא להכיר במגבלות הידע המקצועי שלו ולהפנות (את המטופל) למומחה בתחום, כל אימת שאינו מכיר את הנדרש מבחינה רפואית לביצוע המטלה", נכתב.

כן נקבע, כי רופא לא יאשר אוטומטית כשירות והוא גם יכול לסרב למתן אישור כשירות כאשר הפעילות מנוגדת לעמדתו המקצועית, למצפונו או לאמונתו.

בנייר העמדה מודגש, כי מתן אישורי כשירות אינו פשוטים ודורש מהרופא רמה מקצועית מתאימה. למשל, כשמדובר באישור לפעילות במכון כושר יש להבחין בין הליכה מתונה של 2 ק"מ לריצה מהירה של 10 ק"מ, להכיר את ההבדלים בין פעילות גופנית בעצימות גבוהה לבינונית, ואת ההבדלים בדרישות גופניות או נפשיות הקיימות בפעילויות ספציפיות. לא כל רופא משפחה מכיר את ההבדלים הללו ומנייר העמדה עולה בבירור שרק בעל הכשרה בתחום הספורט יכול לתת מענה מתאים.

מחברי נייר העמדה ציינו, כי ארגוני רפואה שונים בעולם חלוקים בדעותיהם לגבי הסוגיה מהן הבדיקות המקדימות שיש לעבור לפני פעילות במכון כושר. ארגוני רפואת הלב בארה"ב ,למשל, ממליצים על בדיקת מאמץ (ארגומטריה) לפני קבלת אישור לחדר כושר כשמדובר בחולה סוכרת או כל גבר מעל גיל 45 ואישה מעל גיל 55. הארגון לרפואת ספורט ממליץ לכל אדם באשר הוא לעבור בדיקות מאמץ לפני פעילות גופנית בעצימות גבוהה ללא קשר למחלות או לגיל.

להורדת נייר העמדה לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אישור כשירות,  אישור רפואי,  רופאי משפחה,  מכון כושר,  הלשכה לאתיקה של הר"י,  הר"י
תגובות
אנונימי/ת
24.02.2015, 21:00

אין זה ראוי ךףלתת גם אישורי בריאות "המתארים את המצב בהווה". יש בכך פגיעה גסה בפרטיות המטופלים. מדוע מעסיק, למשל, צריך לדעת שלמועסק שלו יש היפרליפדמיה, דכאון או איידס? חתימה על אישור בריאות כזה, תוך השמטת מחלות כרוניות שונות, מעמידה את הרופא בסיכון משפטי. יש לפעול למען חקיקה שתפעל לאסור בקשת אישורים רפואיים, במקרים שאין להם רלבנטיות אמיתית. וכן, שתבטיח שלרופא שיקול דעת לחשוף רק חלק מן הרקע הרפואי.