עיסוי לאחר אימון הוא אחת מצורות ההתערבות הנפוצות להאצת החלמה בקרב אתלטים, אך קיימות ראיות מעטות התומכות ביעילות העיסוי בהאצת החלמת השרירים. כמו כן, עדיין לא ברור תחת אילו תנאים עיסוי יעיל בהאצת החלמת השרירים.

במחקר הנוכחי בוצעה סקירה שיטתית ומטה-אנליזה כדי לבחון את היעילות של עיסוי בהחלמה לאחר אימון.

סקירה ספרותית העלתה 22 מחקרים מבוקרים עם הקצאה אקראית. מחקרים אלו נותחו ביחס להשפעות התפקודיות ומאפיינים נוספים של עיצוב המחקרים (סוג ומשך העיסוי, סוג האימון הגופני ובדיקת יכולת ביצוע, משך תקופת ההחלמה וסטטוס כושר הנבדקים).

מבין 22 המאמרים שאותרו, בחמישה נעשה שימוש בעיסוי מכני (כגון ויברציות), בעוד ב-17 המחקרים האחרים נבחן עיסוי ידני קלאסי.

נמצא, כי לעיסוי קצר, שארך 5-12 דקות, היו השפעות גדולות יותר (+6.6%, g = 0.34) מאשר עיסוי שארך למעלה מ-12 דקות (+1.0%, g = 0.06). ההשפעות היו גדולות יותר עבור החלמה קצרת-טווח, עד 10 דקות (+7.9%, g = 0.45), מאשר עבור תקופות החלמה העולות על 20 דקות (+2.4%, g = 0.08).

לאחר אימון משולב בעצימות גבוהה, עיסוי הביא להשפעות חיוביות במידה בינונית (+14.4%, g = 0.61), אך השפעות העיסוי היו מעטות יותר לאחר אימון כוח (+3.9%, g = 0.18) ואימון סיבולת (+1.3%, g = 0.12). כמו כן נמצא, כי נבדקים שאינם בכושר נהנו יותר מיתרונות העיסוי (+6.5%, g = 0.23) מאשר אתלטים מנוסים (+2.3%, g = 0.17).

לסיכום, ההשפעות של עיסוי רפואי על החלמת השרירים לאחר אימון הן מעטות ובחלקן אינן ברורות, למרות שתוצאות המחקר הוכיחו כי עיסוי מסייע בהחלמה בטווח הקצר ולאחר אימון אינטנסיבי משולב. החוקרים מציינים, כי לא ברור אם השפעותיו המוגבלות של העיסוי הרפואי מצדיקות את השימוש הנרחב בטכניקה זו להאצת ההחלמה בקרב אתלטים תחרותיים.

מקור:
Wigand Poppendieck , Melissa Wegmann, Alexander Ferrauti, Michael Kellmann, Mark Pfeiffer,Tim Meyer; Massage and Performance Recovery: A Meta-Analytical Review
Sports Medicine, First online: 07 January 2016