חדשות

מחקר ב"וולפסון": אפליקציה למעקב בסוכרת הריון הביאה להצלחת הטיפול

נשים שהשתמשו באפליקציה ייעודית לטיפול ולמעקב יומיומי הדגימו היענות גבוהה יותר למדידת בדיקות הסוכר, ערכי סוכר נמוכים יותר ונזקקו פחות לטיפול באינסולין לעומת קבוצת הביקורת

הריון ואפליקציה ייעודית לסוכרת הריונית בסמארטפון. אילוסטרציה

קשר יומיומי המבוסס על טכנולוגיית סמארטפון בין מטופלות עם סוכרת הריונית, לבין צוות המרפאה לרפואת האם והעובר, הביא לתוצאה טובה יותר לעומת הניהול המסורתי של הריונות אלה. ניתן להסיק שהקשר ההדוק והיכולת לתת משוב ולענות על שאלות באופן מיידי הביאו להצלחת הטיפול ולשביעות רצון המטופלות.

כך עלה ממחקר ראשוני בנושא הזה שנעשה במרכז הרפואי וולפסון בחולון ובו השתתפו 120 נשים. בעקבות הממצאים מתכנן בית החולים לנסות ולהדגים את יכולת השימוש בטכנולוגיית תקשורת טלפוניה זו במניעת סיבוכי הריון שונים, כמו לידה מוקדמת, רעלת הריון והאטה בגדילת העובר. כמו כן, יש כוונה לפתח אפליקציה ייעודית לשימוש זה בעברית מתוך הנחה שהיא עשויה להוביל לתוצאות טובות אף יותר.

תוצאות המחקר הוצגו בכנס החברה האמריקנית למיילדות וגינקולוגיה שהיה בסוף חודש מרץ בדאלאס, טקסס ופורסם בכתב העת האמריקני למיילדות וגינקולוגיה (AJOG).

פרופ' קובי בר, מנהל אגף נשים ויולדות ב"וולפסון". "הגירסה העברית לאפליקציה נמצאת בפיתוח והכוונה היא להרחיב עוד יותר את השימוש בה". צילום: יח"צ

את עבודת המחקר הובילו ד"ר הדס מירמברג וד"ר ערן וינר, בהשתתפות ד"ר טל בן ארי, מומחית לסוכרת, ד"ר ג'וליה ברדה, מנהלת יחידת רפואת האם והעובר ופרופ' קובי בר, מנהל אגף נשים ויולדות בבית החולים.

החוקרים הסבירו את הרקע לעריכת המחקר: סוכרת הריונית היא אחד הסיבוכים השכיחים ביותר בהריון. שיעורה עומד כיום על 9%-8% מכלל ההריונות. סוכרת הריונית קשורה ישירות לתחלואה אימהית (רעלת הריון ושיעור ניתוחים קיסריים גבוה), לתחלואה של הילוד (משקל לידה גבוה במיוחד, נזק בלידה כתוצאה מכליאת הכתפיים, ירידה ברמת הסוכר) ואף לתחלואה ארוכת טווח של הילוד כמו השמנת יתר והתפתחות סוכרת בגיל המבוגר.

ידוע ששיעור התחלואה האימהית והעוברית בנשים עם סוכרת הריון קשור בצורה ישירה לאיזון הסוכר. בשנים האחרונות נעשים נסיונות רבים בעולם הרפואה לרתום אמצעים טכנולוגיים מתקדמים מבוססי סמארטפונים לשיפור המעקב והטיפול בנושאי תחלואה והסיבוכים בתחומים השונים: מחלות לב, כליה, סוכרת של מבוגרים ועוד. ניסיון כזה בקרב נשים עם סוכרת הריון לא נעשה בעבר למרות השיעור הגבוה מאוד של משתמשי סמארטפונים. בישראל, יותר מ-90% מהנשים מחזיקות ברשותן סמארטפון.

מטרת המחקר היתה לבדוק את ההשפעה של שימוש באפליקציה מבוססת סמארטפונים לקשר יומיומי בין המטופלות לצוות מרפאת רפואת האם והעובר ב"וולפסון" המתמחה בסוכרת הריונית. הכוונה היתה לברר את מידת ההיענות לבדיקת סוכר, לטיפול באיזון הסוכר ותוצאות ההריון האימהיות ושל היילוד.

המחקר נערך בקרב מטופלות שאובחנו עם סוכרת הריונית והופנו למרפאת רפואת האם והעובר בין מאי 2016 למאי 2017. לאחר קבלת ההסכמה והסבר שניתן לנשים, הן חולקו אקראית לשתי קבוצות עם נתוני רקע דומים: קבוצת ביקורת שקיבלה את ניהול ההריון הרגיל במרפאה הייעודית לסוכרת הריונית. מעקב זה כולל באופן מסורתי ניהול ידני של מעקב סוכר על ידי המטופלת, בדיקות אולטרסאונד ומוניטור עוברי במרפאה מדי כשבועיים וביקורים דו שבועיים במרפאה למעקב אחרי איזון הסוכר והחלטה על טיפול תרופתי, מועד היילוד ועוד.

למשתתפות הקבוצה השנייה הותקנה בסמארטפונים אפליקציה הניתנת להורדה חינם בשני סוגי המכשירים (אנדרואיד ואייפון). באפליקציה זו הנשים דיווחו מדי ערב לצוות המרפאה דו"ח איזון הסוכר היומי שלהן וקיבלו עוד באותו הערב משוב ישיר על ניהול הסוכר. בדרך תקשורת זו הן יכלו גם לשאול שאלות ולקבל הנחיות תזונתיות. צוות המרפאה נתן משוב אישי: משוב חיובי ועידוד, המלצה על שינוי מינון האינסולין ותזמון הביקור הבא במרפאה. בתום ההריון נערכה השוואה בין שתי הקבוצות בנתונים הקשורים להיענות לבדיקות סוכר, איזון סוכרת ותוצאות הריון.

מממצאי המחקר עלה כי הנשים בקבוצת האפליקציה הדגימו היענות גבוהה יותר למדידת בדיקות הסוכר (84% לעומת 66% בקבוצת הביקורת). כן הדגימו ערכי סוכר ממוצע נמוך יותר (תוצאה רצויה) אל מול קבוצת הביקורת. הנשים בקבוצת האפליקציה נזקקו בשיעור נמוך יותר לטיפול באינסולין לעומת קבוצת הביקורת (13% לעומת 30%) והיו להן פחות חריגות במדידות הסוכר, בצום ולאחר הארוחות. שאר תוצאות ההריון לא היו שונות בין הקבוצות, קרוב לוודאי בשל שיעור הסיבוכים הנמוך וגודל המדגם הקטן של המחקר.

בסיום כל הריון נערך סקר שביעות רצון עם המטופלות. כל 60 הנשים בקבוצת האפליקציה הביעו שביעות רצון "גבוהה" או "גבוהה מאוד" מניהול ההריון בשיטה זו.

פרופ' בר מסר ל"דוקטורס אונלי" כי חברת תוכנה ישראלית נמצאת בשלבי פיתוח של הגירסה העברית לאפליקציה והכוונה היא להרחיב עוד יותר את השימוש בה, לאחר שבבית החולים הוקמה התשתית למתן השירות הזה.

נושאים קשורים:  חדשות,  אפליקציה למעקב ולטיפול בסוכרת הריונית,  מחקרים,  סוכרת הריון,  המרכז הרפואי וולפסון
תגובות
אנונימי/ת
14.06.2018, 05:27

מעניין !