חדשות

במחלקה פנימית ברמב"ם התחדשו במכשיר אולטרסאונד נייד רב יתרונות

בין השאר מאפשר המכשיר המתנייד להעניק טיפול רפואי שוטף ברמת דיוק גבוהה מבלי להטריח את החולים ולנייד אותם ממיטתם

פרופ מור'יר ח'מאיסי, מנהל פנימית ד' ברמב"ם, מטופל והמכשיר הנייד. צילום: פיוטר פליטר

מכשיר אולטרסאונד חדש ומתקדם נכנס לשימוש לאחרונה במחלקת פנימית ד' במרכז הרפואי רמב"ם. המכשיר המתנייד מאפשר לרופאים להעניק טיפול רפואי שוטף המבוסס על רמת דיוק גבוהה באבחון מחלות ובעיות רפואיות שונות, כמו גם יכולות טיפול טובות ומהירות יותר במטופלי המחלקה מבלי שיהיה צורך לנייד אותם ממיטתם ליחידת האולטרסאונד של בית החולים. המכשיר נרכש במיוחד עבור מחלקה זו הודות לתרומתם של שני מטופלים ובני משפחותיהם.

בית החולים מסר כי אחד המקרים הראשונים שכבר טופלו במחלקה בזכות המכשיר החדש היה באישה כבת 70 שאושפזה כשהיא סובלת מקוצר נשימה חריף. בבירור במסגרת האשפוז הבחינו הרופאים בממצא שהעלה חשד כי מתוך הסיבות הרבות שיכלו להסביר את בעייתה, ייתכן שהיא סובלת מהצטברות נוזל בין הלב לקרום העוטף את הלב (הנוזל הפריקרדיאלי). מצב זה עלול להפריע למהלך התקין של התכווצות שריר הלב ואף לגרום למוות במהירות.

כדי לאשר את החשד היה צורך לבצע בדיקת אקו-לב במכון הקרדיולוגיה, אלא שהזמנת תור לבדיקה עלולה לקחת זמן. בזכות זמינותו של האולטרסאונד הנייד במחלקה השתמשו בו הרופאים בפנימית ד' באורח מיידי, לצד מיטתה של המטופלת, מבלי להטריח אותה למחלקה אחרת בבית החולים. בבדיקה התגלה כי אכן יש כמות גדולה של נוזל העוטף את ליבה. היא הועברה ליחידה לטיפול נמרץ לב לניקוז הנוזל המסוכן.

פרופ' מור'יר ח'מאיסי, מנהל פנימית ד', אמר כי מדובר בשימוש טכנולוגי ייחודי בתחום הרפואה הפנימית: "זו מגמה ההולכת ומתרחבת במחלקות לרפואה פנימית בעולם אלא שעדיין מעט מאוד מחלקות בארץ מחזיקות מכשיר כזה. בעתיד הלא רחוק אנו צופים שהשימוש בו יהיה חלק מהטיפול הסטנדרטי במחלקה הפנימית.

"כאשר אנו יכולים לבצע חלק מהבדיקות במחלקה עצמה נחסך עומס למערכת בית החולים אך יותר חשוב: המטופל זוכה לשירות טוב יותר. במקום להטריח אותו להגיע לבדיקות ביחידות השונות בבית החולים, הן נעשות במחלקה. בנוסף אנו מקבלים מענה מהיר ומדויק ומסוגלים לקדם טיפול בצורה טובה יותר".

מקרה נוסף המדגים את יתרונות המכשיר הנייד שבשימוש המחלקה: בעיה שכיחה שאיתה מגיעים מטופלים מבוגרים רבים למיון - החמרה בתפקוד כלייתי וחשש לאצירת שתן. לרוב ניתן לבצע את הבירור באמצעות קטטר לצנתור השתן של המטופל אלא שההליך כרוך בכאב, בסיכון לזיהום ולהפרעה לאיכות החיים והפרטיות של המטופל. אולם, בדיקה פשוטה יותר באמצעות מכשיר האולטרסאונד הנייד מאפשרת לעקוף את ההליך הפולשני ולחסוך למטופל אי נוחות גדולה. במידה שבדיקת האולטרסאונד מאשרת אבחון של אצירת שתן, ניתן לטפל בכך בקלות וביעילות.

המכשיר יעיל באבחון הצטברות נוזלים במדורי גוף שונים ביניהם ריאות, חלל הבטן, אזור הלב  והרופאים מסתייעים בו בתהליכי ניקוז הנוזלים בצורה מדויקת. בנוסף ניתן לעשות שימוש במכשיר זה בביצוע עירוי לכלי דם מרכזיים, איתור עדויות לדלקות במפרקים וכן מחלות מסתמים ואחרות.

נושאים קשורים:  אולטרסאונד נייד,  מחלקה פנימית,  רמב"ם,  חדשות
תגובות