נייר עמדה משותף לאיגוד לרפואת ילדים, איגוד רופאי המשפחה, החברה לרפואת ספורט והוועד האולימפי, שיוצג מחר (ד') בכנס רופאי הילדים, מפרט לראשונה אילו פעילויות גופניות נדרשות לילדים עד גיל 18. עיסוק סדיר בפעילות גופנית וספורט כבר מהגיל הרך ובהמשך בתקופת הילדות וההתבגרות חשוב לגדילה ולהתפתחות, מדגיש נייר העמדה.

את המסמך, בן 62 עמודים, חיברו פרופ' גל דובנוב-רז, ד"ר רונן-בר יוסף, ד"ר רון גולן, ד"ר דליה נבות-מינצר, פרופ' דני נמט, ד"ר מירב צוקר-טולדנו, פרופ' נעמה קונסטנטיני, רקפת אריאלי, ד"ר רפי דותן ופרופ' ברקת פלק.

המסמך המפורט והעדכני ביותר לכתיבת נייר העמדה החדש הוא דו"ח אמריקאי שפירט המלצות לפעילות גופנית של ילדים ונוער והוכן עבור משרד הבריאות בארה"ב. המסמך מחזק את כל הידוע בדבר החשיבות הבריאותית של פעילות גופנית בילדים ונוער.

מחברי נייר העמדה ציינו עוד כי מקור מרכזי להכרת דפוסי הפעילות הגופנית של ילדי ישראל ועמדותיהם בנושא זה הוא סקר ארצי שהתבסס על דיווח עצמי בו נטלו חלק 3,925 תלמידי בתי ספר בשנת 2014. על פי הסקר, רק 11% מהמשיבים (7.7% מהבנות, 14.4% מהבנים) דיווחו כי הם פעילים גופנית כנדרש, כלומר לפחות 60 דקות מדי יום. לעומת זאת, 19.5% מהמשיבים (24.2% מהבנות ו-14.9% מהבנים) דיווחו כי לא היו פעילים כלל במהלך השבוע שקדם לסקר. 10% מבני הנוער דיווחו שאינם פעילים ואינם מעוניינים להיות פעילים גופנית.

באמצעות הסקר גם זוהו קבוצות אוכלוסיה שבהן אחוז הפעילות נמוך במיוחד: בנות לעומת בנים, המגזר הדתי, המגזר הערבי, ילדים משכבות סוציואקונומיות נמוכות ובני נוער מבוגרים יותר. בהשוואה בינלאומית ל-41 מדינות מערביות, ישראל נמצאת במקום הראשון באחוז בני 15-11 שנים שלא ביצעו שעה מצטברת של פעילות גופנית באף אחד מהימים במהלך השבוע החולף. ישראל גם ממוקמת במקום שלפני האחרון באחוז בני 15-11 שנים שפעילים כנדרש.

מחברי נייר העמדה הציגו את ההמלצות לגבי כל אחת משלוש קבוצות הגיל: מגיל חצי שנה עד 3 שנים, לגילאי 6-3 שנים ולגילאי 18-6.

בהתאם לכך: לגיל חצי שנה עד 3 שנים אין המלצה לגבי פרק זמן המינימלי היומי לפעילות גופנית אולם מומלץ שילדים בגיל הזה ירבו בזחילה, הליכה, משחקי כדור ורכיבה על בימבה. לגילאי 6-3 מומלץ 180 דקות ביום ללא קשר לעצימות (כדרור עם הרגליים, זריקה ותפיסת כדור ביד, טיפוס על מתקנים בגן שעשועים, גלישה במגלשות, משחק במתקני ג'ימבורי, ריצה בחצר). לבני 18-6 ההמלצה היא 60 דקות ביום בעצימות בינונית-גבוהה כאשר המטרה להגיע לדרגת מאמץ גבוהה לפחות שלוש פעמים בשבוע. הפעילויות: כדורסל, כדורגל, רכיבה על אופניים, ריצה, שחייה, אומנויות לחימה והליכה מהירה.

בסיכום נייר העמדה נכתב: "עמדת האיגודים השותפים לחיבור מסמך זה היא כי פעילות גופנית סדירה בגיל הילדות וההתבגרות חשובה ביותר להתפתחות גופנית תקינה, לשימור הבריאות הגופנית והמוחית/רגשית ולרכישת הרגלי בריאות לעתיד. רק אחוז קטן מבני הנוער בישראל פעיל כמומלץ, אך אחוז נכבד פעיל במידה מסוימת ומעוניין להגביר את הפעילות. כדי להגביר את העיסוק בפעילות גופנית בקרב ילדים ובני נוער ולהתאימו להמלצות הרפואיות יש:

  • לעודד ילדים להתנסות בסוגי פעילות גופנית שונים ומגוונים ולעזור להם למצוא פעילות שהם נהנים ממנה ושמתאימה לגילם ולדרגת בשלותם.
  • לעודד ילדים לפעילות גופנית במסגרת בית הספר באמצעות שיעורי החינוך הגופני ובהפסקות, וכן לעודד הגעה עצמאית ובטוחה.
  • לרשום ילדים לחוגי ספורט וריקוד, ולהשתתף בפעילויות גופנית נוספות המוצעות בבית הספר ובקהילה, כגון צעדות, ימי בריאות ומרוצים עממיים.
  • ליצור סביבה מעודדת פעילות במשפחה בעזרת פעילויות משותפות, דוגמה אישית של ההורים, יציאה לטיולים, לגני שעשועים, לבריכה ומגרשי ספורט, וכדומה.
  • להקפיד על נפח ועצימות הפעילות המומלצים לכל שכבת גיל:
    לתינוקות עד גיל שנה - פעילות מספר פעמים ביום, הכוללת משחק אינטראקטיבי על הרצפה וחפצים מעודדי תנועה.
    לפעוטות בגיל 5-1 שנים - להיות פעילים בתנועה לפחות 180 דקות מדי יום בעצימות משתנה. פעילויות לדוגמה הן משחק חופשי בגני שעשועים, חוגי תנועה לגיל הרך, לימוד עליה במדרגות, ריצה, משחקים עם כדור, ריקוד, ועוד.
    לילדים ובני נוער בגילאי 18-6 שנים: פעילות אירובית בעצימות בינונית-נמרצת למשך 60 דקות או יותר מדי יום; פעילות אירובית בעצימות נמרצת לפחות שלוש פעמים במהלך השבוע; פעילות לחיזוק שרירים לפחות שלוש פעמים במהלך השבוע; פעילות לחיזוק עצם לפחות שלוש פעמים במהלך השבוע.