מחקרים - נגיף הקורונה

חזרה לאימוני ספורט אחרי מחלת הקורונה: מהן הסכנות ולמי כדאי להיזהר

בחודשים האחרונים נדבקו בקורונה גם לא מעט ספורטאים מקצוענים והיו מביניהם שפיתחו צורה קשה של המחלה | מומחים מסבירים כיצד כדאי לחזור לאימונים ומה הם התסמינים שצריכים להדליק נורה אדומה

בגדי לחץ

שני מאמרים שפורסמו בשבוע האחרון ב-JAMA Cardiology וב-The Lancet מציעים לספורטאים שחלו בקורונה ורוצים לחזור לאימונים סדירים לאחר שהחלימו, להיות זהירים במיוחד. החשש הוא שהנגיף הותיר נזקים שקשה עדיין לאמוד אותם. מחברי המאמרים ממליצים על חזרה הדרגתית תוך מתן תשומת לב רבה לכל שינוי במצב הגופני.

את המאמר ב-The Lancet Respiratory Medicine שפורסם עוד בתחילת אפריל כתבו ג'יימס האל מהמחלקה לרפואה נשימתית בבית החולים "רויאל ברומפטון" בלונדון יחד עם מייק לוזמור מהמכון לרפואת ספורט ב"יוניברסיטי קולג' בלונדון" ונורטון שוולנוס מהמכון לרפואת ספורט באוניברסיטת פרטוריה בדרום אפריקה.

את המאמר העדכני יותר (13 במאי) ב-JAMA כתבו ד"ר דרמוט פלאן מאוניברסיטת שארלוט בצפון קרוליינה, ד"ר ג'ונתן קים מהמחלקה לספורט וקרדיולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אמורי באטלנטה, ג'ורג'יה וד"ר יוג'ין צ'אנג מהמרפאה לאלקטרופיזיולוגיה קרדיאלית באוניברסיטת מישיגן באן-ארבור.

בשני המאמרים צוין כי מי שחלה בקורונה היה נשא בלי תסמינים או נחשד בהידבקות בנגיף יכול לחזור להתאמן, אבל בזהירות רבה. בשני המאמרים ציינו המחברים שסוגיית פרק הזמן המומלץ לספורטאים פצועים או חולים לשוב להתאמן נעשתה עכשיו מסובכת עוד יותר, מפני שנגיף הקורונה לא מוכר למדע והרבה מהשפעותיו על הגוף בטווח הקצר והארוך עדיין לא ידועות.

לכן, מוצע פרוטוקול שלדעת מחבריו, הספורטאים שהיו חולים או שהו בהסגר צריכים להשלים לפני החזרה להתאמן בעצימות גבוהה. כן מוצגים התסמינים שהופעתם יכולה לעורר חששות.

בשלב זה ברור ששמירה על כושר לא בהכרח מסייעת להימנע מהידבקות בנגיף. עובדה: בחודשים האחרונים נדבקו רצי מרתון, רוכבי אופניים תחרותיים, כדורסלנים וכדורגלנים מקצוענים. ביניהם היו גם כאלה שפיתחו צורה קשה של המחלה. קרוב לוודאי שספורטאים רבים נוספים נדבקו בנגיף בלי לפתח תסמינים ואף אינם יודעים שהם נשאי הנגיף.

ד"ר האל, המחבר הראשון של המאמר ב-The Lancet, הסביר: "מאז שנות ה-90, רופאי ספורט מסתמכים על 'בדיקת צוואר' בבואם להחליט אם ספורטאי עם תסמינים נשימתיים יכול לשוב להתאמן. אם התסמינים הם נזלת, כאב בסינוסים או בגרון, הספורטאי מורשה לרוב לשוב להתאמן ולשחק. אלא שלגבי הקורונה אצל חולים אחדים המחלה נראית קלה בשלב הראשון ואחר כך מידרדרת במהירות.

"ראינו אנשים עם תסמינים קלים שמצבם השתפר, אבל כעבור שבוע  מהופעת התסמינים ראשונים נעשו חולים מאוד. לכן, חשוב שלא יתאמצו באימון כל עוד יש להם תסמינים, בעיקר בשבעה הימים שלאחר ההחלמה". ההמלצה למי שחלה או חשוד שנדבק היא לנוח ולא להתאמן בכלל עשרה ימים לפחות מהופעת התסמינים הראשונים. בהנחה שהמחלה נותרה קלה, ההמלצה היא להמשיך לנוח שבוע נוסף גם אחרי היעלמות התסמינים.

במאמר ב-JAMA Cardiology צוין שעל פי הידוע היום, הנגיף משפיע באופן בלתי צפוי על ליבם של החולים, גם ספורטאים מקצוענים. ברוב הזיהומים הנשימתיים הנגיפיים, רק 1% מהחולים מפתחים בעיות קרדיאליות כמו דלקת שריר הלב (myocarditis), אלא ששכיחותן אצל אלה שנדבקו בקורונה כנראה גבוהה בהרבה.

ההמלצה של מחברי מאמר זה לספורטאים ולמי שמתאמנים הרבה היא להישאר בבית ולנוח שבועיים לפחות אחרי המועד שבו הופיעו התסמינים הראשונים, או שנודע להם שנדבקו בנגיף. פרק זמן זה זהה לתקופת הבידוד שנקבעה למי שנחשפו לנגיף כדי לברר אם נדבקו.

אחרי לפחות שבועיים של מנוחה בבית ובהנחה שחל שיפור בהרגשה ובתסמינים, ההמלצה לחזור לאימונים בהדרגה ולשים לב לכל שינוי. שיעול וקוצר נשימה קל עשוי להופיע ובהם אמור לחול שיפור מיום ליום. מי שמרגיש שאין שיפור או מפתח צפצופים חדשים או קוצר נשימה חדש, חייב לפנות לרופא לבדיקה גופנית.

רוב הספורטאים שהפסיקו באימוניהם בגלל הקורונה עלולים להרגיש באימונים הראשונים די גרוע בגלל השילוב של השפעות הנגיף עם הירידה הכללית בכושר הגופני. מי שמרגיש לחץ משמעותי בחזה, או דפיקות לב מואצות שלא היו לו קודם, חייב להפסיק באימון ולברר אצל קרדיולוג אם עליו לבצע בדיקת תפקודי לב. ספורטאים שאושפזו או נאלצו לשכב במיטה תקופה ממושכת יצטרכו לעבור בדיקות מקיפות של הריאות והלב ולקבל אישור מהרופאים לפני שובם לאימונים סדירים.

מי שעוסקים באימון גופני, לא נדבקו ולא חשו ברע בתקופת המגיפה, עסקו בהליכה, ריצה, רכיבה על אופניים - פעילויות אלו הן בטוחות ומומלצות תוך הקפדה על ריחוק פיזי ועטיית מסיכה במקומות שבהם זה נדרש.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  ספורט,  פעילות גופנית,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  רפואת ספורט
תגובות
אנונימי/ת
08.06.2020, 13:53

הבעייה היא שהארוע עדיין לא הסתיים. אם התחלואה הנמוכה נובעת ממדיניות הסגר אז צפויה עליה בתחלואה והעצירה האמיתית תגיע רק עם חיסון מלאכותי או טבעי. כדי להגיע לחיסון טבעי נדרשת תחלואה בערך פי 10 מהיום.
כשהשטח תחת עקומת התחלואה נתון אז ככל שתשטח אותה יותר תאריך את משך הזמן שבו תאלץ להתמודד איתה. לכן כנראה יש לשאוף לאפשר לתחלואה לעלות למקסימום האפשרי ללא קריסה, ולהבטיח בזה משך קצר יותר למשבר ותוצאה כלכלית טובה יותר.