COVID-19 בישראל

התפשטות מסיבית בישראל של המוטציה הבריטית המידבקת יותר

ייתכן שהוריאנט הבריטי קשור בשיעור גבוה של נשים הרות שחלו בקורונה ואושפזו במצב קשה | במשרד הבריאות מעריכים כי הזן הזה אחראי לזינוק בתחלואה בדצמבר-ינואר

מוטציה בנגיף הקורונה. אילוסטרציה

חוות דעת שהציגה במוצ"ש, לשרים, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, התמקדה במוטציות השונות של נגיף הקורונה, שידוע כי הגיעו לישראל ועשויה להיות להן השפעה על שיעורי התחלואה.

ד"ר אלרעי-פרייס ציינה: "לאחר שישה שבועות של סגר, מתוכם חודש בסגר מהודק, חלה ירידה איטית בתחלואה, אלא שירידה זאת נעצרה. שתי סיבות נראות על פניו לתגובה הבלתי מספקת לצעדי הסגר: היענות חלקית של הציבור להגבלות הסגר והתפשטות הוריאנט הבריטי שהוא בעל שיעור הדבקה גבוה משמעותית מנגיף הקורונה המקורי ויש דיווחים מאנגליה על קטלניות יתר".

ד"ר אלרעי-פרייס ציינה כי הזן הבריטי מידבק יותר מהזנים ביותר מ-50% וההערכה היא כי הוא קטלני ב-30% עד 70% יותר מהזן שהיה קיים בארץ עד להופעתו. ייתכן שהוריאנט הבריטי קשור בשיעור גבוה של נשים הרות שחלו והן במצב קשה וקריטי וההערכה היא זן כי הוא אחראי לזינוק בתחלואה בדצמבר-ינואר. הוא התפשט כבר ל-94 מדינות בכל היבשות. מאז דצמבר הוא אותר ב-95% מהדגימות שנעשו בישראל. הוא גם נקשר לעלייה בתחלואה בחברה הערבית.

לגבי הוריאנט הדרום אפריקאי, ציינה ד"ר אלרעי-פרייס כי הוא מידבק בכ-50% יותר מהזן המקורי של הנגיף. קיים חשד שהוא עלול להשפיע על יעילות החיסונים וכרגע אין נתונים על יעילות תרכיב החיסון של "פייזר" מולו. תרכיב חיסון מקביל של Novamax הדגים יעילות של 60% נגד זן זה אבל נשמרה רמת הגנה טובה מפני מחלה קשה ומניעת תמותה.

במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות הוערכה יעילות החיסון של "פייזר" נגדו ב-60%. הוריאנט הזה מצוי ב-48 מדינות. בישראל התגלו עד כה כ-450 מקרים, בכלל זה בדגימות של חוזרים מחו"ל אבל גם בשרשראות הדבקה בקהילה – לערך 1% ממקרי ההדבקה החדשים (נכון לשבוע שעבר). הוא התפשט ביישובי המשולש, שלושה מקרים נדבקו לאחר קבלת שתי מנות חיסון ואחד במחלים. עד כה ידוע על לפחות 11 מקרים שחייבו אשפוז ושתי פטירות. לא ברורה עדיין מידת האלימות שלו.

בברזיל זוהו שני וריאנטים מקומיים. עד כה יש דיווחים על אחד מהם מ-25 מדינות. ביפן התגלה אח מהם בקרב חוזרים מביקור בברזיל אך הוא טרם אותר בארץ. החשש הוא שנוגדנים בעקבות חיסון לא מנטרלים אותו כנדרש.  עוד וריאנט ברזילי העלה חשד שהוא מעורב בהדבקה חוזרת ועל פי מחקר ב-61%-25% מהמחלימים מהזן המקורי. עדיין לא ברורה יכולתו להתגבר על החיסון.

מארה"ב הגיעו מוטציות קורונה שמקורן בלוס-אנג'לס וקליפורניה. בישראל אותרו שבעה מקרים עד כה. בשלב זה לא ידוע על מידת הפצתו בארץ. בנוסף להן קיימת גם מוטציה אמריקאית שונה שמקורה בניו יורק ויש חשש שתפגין עמידות מסוימת לחיסון.

כמו כן אותרו בישראל שני מקרי הידבקות בוריאנט אוגנדי. "יש עדות לוריאנטים מוטנטיים במספר הולך וגדל של מדינות", נכתב במסמך שהכינה ד"ר אלרעי-פרייס.

נושאים קשורים:  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  משרד הבריאות,  וריאנטים,  חדשות,  המוטציה הבריטית,  המוטציה הדרום אפריקאית,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
12.03.2021, 11:05

צריך שיהיו מספר חיסונים שלאזרח בארץ דמוקרטית נורמלית תהיה הזכות לבחור מביניהם את האפשרות הנראית לו כמו בארה"ב בתקופה הנוכחית.