COVID-19 עולמי

המלצת צוות חוקרים אמריקאי: מנת דחף שלישית של חיסון לקורונה למושתלי איברים

עורכי המחקר, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, ציינו שהוא מספק ראיות לראשונה בהקשר זה.על צוות המחקר נמנה גם הישראלי ד"ר דורי שגב, מומחה להשתלת כליה

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

מנת דחף שלישית, בוסטר, כנגד הנגיף SARS-Cov2, מחולל מחלת הקורונה, נדרשת עבור מושתלי איברים כמו לב, כליות, ריאות כדי לשפר את התגובה החיסונית שלהם ולהגדיל את רמת הנוגדנים כנגד הנגיף – כך דווח אתמול ב-Annals of Internal Medicine.

עורכי המחקר, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור, ארה"ב, ציינו שהוא מספק ראיות לראשונה בהקשר זה.
על צוות המחקר נמנה גם הישראלי ד"ר דורי שגב שהוא מומחה להשתלת כליה.

בדו"ח שפורסם צוין כי תגובה חיסונית לאחר מתן שתי מנות תרכיב מבוסס mRNA כנגד הנגיף מעולה באוכלוסייה הכללית, אבל אצל מושתלי איברים היא נמוכה מדי ולכן יש להגדיל אותה באמצעות מנה שלישית כדי להגביר את רמות הנוגדנים כנגד הנגיף. מתן מנת בוסטר מקובלת כיום למשל כנגד הפטיטיס B ואפילו שפעת.

עבור מושתלי איברים יש חשיבות רבה במיוחד לנושא הזה מאחר שהם נוטלים תרופות המדכאות את המערכת החיסונית כדי למנוע דחיית השתל – אלא שהדבר עלול גם לפגוע ביכולת הגוף לייצר את הנוגדנים כנגד פולש זר כמו הנגיף.

צוות המחקר ביצע שלוש עבודות: הראשונה הראתה כי אצל מושתלי איברים שקיבלו מנת חיסון ראשונה עלתה רק ב-17% רמת הנוגדנים כנגד הנגיף שפלש לגופם. לאחר קבלת המנה השנייה השתפר מצבם ל-54% אבל אלו רמות שהן הרבה מתחת לנדרש או שרואים אצל אנשים בריאים לאחר שהם מקבלים את שתי מנות התרכיב.

בעבודה השלישית של הצוות נעשתה הערכה לגבי 30 מושתלים שקיבלו את המנה השלישית – או מתרכיב פייזר, או מודרנה או של ג'ונסון אנד ג'ונסון, בין 20 במארס השנה ל-10 במאי. הגיל החציוני של משתתפי הניסוי קליני הזה היה 57. כאשר 17 מהם היו נשים. שבוע לאחר קבלת מנת התרכיב השלישית, מילאו 23 מתחסנים שאלונים וגם עברו בדיקות גופניות. לא היו להם תופעות לוואי בעקבות המנה השלישית למעט התופעות הקלות או המתונות שעליהן ידוע כמו כאב אבל לא חמור באזור הזריקה בזרוע או כאב ראש קלים. לא עלה אצלם החום וגם לא הייתה תגובה אלרגית. היה רק מקרה אחד של תגובת-דחייה קלה לאיבר המושתל אבל היא טופלה.

נושאים קשורים:  19-COVID,  מושתלי איברים,  ג'ונס הופקינס,  חיסון לקורונה
תגובות