מחקרים

איך אימון גופני משפיע על המיקרוביוטה של המעי ועל ייצור גוף ברקמת שומן?

נמצא כי אימון גופני המשכי בעצימות בינונית ואימון גופני אינטרוולי בעצימות גבוהה מונעים השמנה, מורידים דלף מעי ומייצבים את המיקרוביוטה של המעי

אימון EMS, כושר גופני (צילום: אילוסטרציה)

הפרעה בהרכב המיקרוביוטה פוגעת בתהליך יצירת החום גוף שאיננו מתווך רעידות (Nonshivering Thermogenesis - NST) בנבדקים הסובלים מהשמנת יתר. ייתכן והשפעה נוגדת השמנה של אימונים גופניים מקושר לוויסות המיקרוביוטה של המעי והאיתות הדלקתי לרקמת שומן חום (Brown Adipose Tissue - BAT). במחקר זה החוקרים בחנו האם אימון אינטרוולי בעצימות גבוהה (High Intensity Interval Training - HIIT) ואימון מתמשך בעצימות בינונית (Medium Intensity Continuous Training - MICT) מונעים השמנת יתר בעזרת הפחתת האיתות הדלקתי אל רקמת BAT בעכברים המקבלים הזנה רווית שומנים.

במחקר נכללו 60 עכברים זכרים מזן C57BL/6 (בגילאי שלושה חודשים) אשר חולקו לשש קבוצות מחקר; מקרי ביקורת (C)- שקיבלו תזונה שגרתית, תזונה רגילה + HIITי(C-HIIT), תזונה רגישה + MICTי(C-MICT), תזונה רווית שומנים (HF), הזנה HF+HIIT (HF+HIIT), ו-הזנה HF +MICTי(HF+MICT). המחקר נמשך 10 שבועות.

תוצאות המחקר הדגימו כי HIIT ו-MICT השיבו את מסת הגוף לקדמותו, הפחיתו את מידת אי-הסבילות לגלוקוז ומנעו עודף אינסולין בקבוצות שקיבלו הזנה HF. הזנה מתמשכת מסוג HF גרמה להפרעה במיקרוביוטה של העכברים, אך השתתפות ב-HIIT ו-MICT מנעה את ההפרעה במיקרוביוטה ושימרה את הביטוי הגנטי של הצמתים הבין-תאיים (Tight Junctions - TJ). בקבוצות HF-HIIT ו-HF+MICT הודגמו תבניות דומות של פיזור תאי גביע, הפחתה דומה בריכוז ליפופוליסכרידים בפלסמה וירידה זהה בביטוי של Lbp-Cd14-Tlr4 ברקמת BAT בין השכמות (interscapular BAT - iBAT). הירידה ב-Nlrp3 ו-Il1β בקבוצות HF+HIIF ו-HF+MICT תמכו באחזקת הקיבולת התרמוגנית של iBAT.

מסקנת החוקרים הייתה כי ישנן ראיות אמינות לכך ש-HIIT ו-MICT מונעים השמנת יתר על ידי השבת המגוון למיקרוביוטה של המעי ושיפור הביטוי הגנטי ל-TJ, ובכך מסייעים בהפחתת האיתות הדלקתי המועבר לרקמת שומן חום עם קיבלות תרמוגנית שמורה. שתי שיטות ההתעמלות מנעו השמנת יתר, אך HIIT שימר את הביטוי של הגנים Zo-1 ו-Jam-a ועל כן תיווך השפעה נוגדת דלקת משמעותית יותר בהשוואה ל-MICT (על ידי ירידה בריכוז LPS), וסיפק עליה מתמשכת בייצור החום עם 78% פחות מרחק.

מקור:

נושאים קשורים:  מחקרים,  אימון גופני,  מיקרוביוטה,  שומן חום,  דלקת
תגובות